El suport per a presentar era completament lliure amb la recomanació expressa d'utilitzar qualsevol recurs multimèdia amb els que els alumnes se sentiren còmodes (PPT, podcast, vídeo-entrevista, etc.) i d'utilitzar el llistat com un guió temàtic perquè el que es pretenia era més bé establir el diàleg intergenracional que hem aconseguit.
“La nostra història contada pels nostres iaios”
Presenta breument el perfil dels teus iaios
materns i paterns o el d’una persona major i respectada de la teua família:
trets de caràcter, valors que admires en ells, històries que et solien contar
de xicotet, relació que tenen amb els teus pares, etc. A continuació, presenta
la persona seleccionada i redacta l’entrevista. Pots fer-la amb el suport
multimèdia que consideres millors: gravació amb la vídeo càmera del mòbil,
gravació en un gravador d’àudio del mòbil per fer un podcast, confecció un Power
Point amb imatges il·lustratives i un àudio que conte la història de les
imatges que veiem en forma de narració oral o storytelling, etc.
CASA
1. Com eren les cases en la teua època? I la
teua casa del poble en concret? La casa on criares als teus fills?
2. Quantes persones hi vivíeu?
3. Teníeu electrodomèstics? Com se les
apanyàveu per conservar els aliments? Quin va ser el 1r electrodomèstic de la
família?
4. Quant es pagava pel lloguer de la casa?
5. Quin pressupost s’invertia en la compra de
la casa en tant per cent?
Oci i
temps lliure
1. Com et diverties de xicotet-a? Et feien
molts regals els Reis Mags? També teníeu Papa Noel?
2. Quines diversions tenies de jove?
3. De quants diners disposaves per al temps
lliure? Tenies paga setmanal?
4. Tenies vacances? Anaves a l’estranger?
5. Quins eren els llocs de moda per anar de
vacances o de viatge de noces?
Estudis
1. Fins quina edat vas estudiar? On? Quan
costava la matrícula? Tenies beca?
2. Com era l'escola? Qui hi anava? Quines
matèries t’agradaven més?
3. Els estudiants de la teua època fèieu vaga?
Com fèieu per reivindicar els vostres drets?
4. Els professors eren molt estrictes? Quin
professor recordes i per què?
5. Què feien les persones que no estudiaven?
Treball
1. Has estudiat molts oficis?
2. A quina edat vas començar a treballar?
3. Com decidires quin treball volies fer en la
teua vida?
4. Quants treballs has realitzat? Quin et va
agradar més?
5. Quant cobraves en el millor pagat? I en el
pitjor pagat?
Diners
i consum
1. De quants diners es disposava en la família
per a despeses setmanals?
2. Quin era el salari mitjà interprofessional?
3. Les dones de la teua família treballaven?
En què?
4. En quina època et compraves roba nova o
altres coses?
5. Quins negocis estaven de moda entre les
classes populars? (Tipus per ex. el “Tot a 1 €”; Locutoris; Fruiteries; etc.)
Política
i societat
1. Què pensaves sobre el règim de Franco?
2. Es notava la falta de llibertat? Algú de la
teua família va haver d’emigrar? Per quins motius?
3. Hi havia revoltes, manifestacions,
concentracions... de la gent per motius polítics?
4. Hi havia sindicats? Quins recordes?
5. N’hi havia associacions de veïns? Com
s’organitzaven?
Als comentaris podreu trobar algunes de les conclusions dels propis alumnes sobre el treball i en els enllaços pertinents en el cas de que hagen decidit compartir els seus treballs.
ACTIVITATS:
- Després de la recerca i l'entrevista als vostres iaios com a autèntics documentalistes us proposem elaborar un text de creació pròpia a manera de resum com si fos un reportatge per a la ràdio. El podcast que teniu al principi de l'entrada us pot servir d'exemple,
Per a deixar comentaris seguiu les instruccions que teniu en la barra lateral.
ResponElimina